בלוג מאמרים

איך לבחור אוכל לכלב

מזון בריא לכלב

כלבים, בדומה לבני אדם, הם אוכלי כל (אומניבור) ולאחר שנים של ביות, הכלב של היום שונה ברמה הגנטית מאבותיו הזאבים. מגוון המזונות בחנות הוא מאוד גדול ויכול לבלבל. אנחנו פה על מנת לעשות קצת סדר ולעזור לך לבחור הכי נכון לכלב שלך.

מה האוכל הכי טוב לכלב שלי? כמה חלבון כלב צריך? איזה מזון מתאים לגורים? איך לקרוא את רשימת הרכיבים על השק? האם צריך לגוון או לתת אותו דבר? מה הטעויות הנפוצות שרוב בעלי הכלבים עושים? איך לבחור אוכל לכלב?

you are what you eat

המשפט הזה תקף לא רק לבני אדם. הגוף מסתמך על המזון אותו הכלב צורך על מנת לגדול ולשגשג. בעזרת תזונה נכונה ניתן למנוע לא מעט בעיות בריאותיות ולתת לכלבך האהוב איכות חיים גבוהה. מזון לא איכותי או מזון שלא תואם לדרישות האינדיבידואליות של הכלב שלך יכול לגרום לבעיות ולמחלות, חלק מהמחלות שעלולות להיגרם עקב תזונה לקויה הן: הַשׁמָנָה, דלקת הלבלב, סוכרת, מחלות מערכת העיכול (קוליטיס, גסטרואנטריטיס וכו'), מחלת לב, סרטן, מצבי עור ופרווה ועוד.

תזונה לקויה עלולה לגרום למחלות

כמובן שיש השפעה גנטית וסביבתית. אבל אנחנו נתמקד רק במה שאתם יכולים לשלוט עליו, המזון שהכלב שלך אוכל. ישנן מספר שאלות שיעזרו לנו לבחור את המזון המתאים בקלות.

בן כמה הכלב ומה מצבו הפיזי?

גורים וכלבים בוגרים צריכים דברים שנים. אבל זה לא תמיד משהו שאפשר לקבוע רק לפי הגיל של הכלב. כמו שלא כל בני האדם נהיים "זקנים" כולם באותו הגיל, אז גם אצל כלבים הגיל הוא לא הפקטור היחיד.

מה גודל הכלב?

מזון לגזע קטן, בינוני או גדול? הצרכים התזונתיים של כלב ששוקל 2 ק"ג מאוד שונים מהצרכים של כלב  ששוקל 60 ק"ג.·

מה הכלב אוכל כרגע והאם זה מתאים לו?

איך היציאות? (קשות מידי, רכות מידי, האם הכלב נותן יציאה יותר מפעם ביום או להיפך..?) איך הפרווה נראית? (עור ופרווה יבשים, נשירה שלא תואמת את העונה).

האם לכלב שלך יש צורך במזון ייעודי?

לרוב המלצה על מזון ייעודי תגיע מהוטרינר שלכם, אבל לא תמיד. אם ידועה רגישות לרכיב מסוים, בעיית עיכול, אלרגיה ועוד, לרוב אנשי הצוות בחנות ידעו להמליץ לך על מזון שיתאים לכלב שלך.

הנה כמה דגשים לגבי תזונה לפי גזע הכלב:

גזעים קטנים:

כלבים אשר משקלם בבגרותם מגיע עד 10 ק"ג. גורים מגזע קטן גדלים מהר יותר ביחס לגזעים גדולים ומגיעים לבגרות לפני גיל שנה, הם נחשבים לגורים בגדילה עד גיל 8-10 חודשים וקצב ההזדקנות של כלב קטן הוא איטי. קצב חילוף החומרים שלהם מהיר יותר משל גזעים גדולים. לכן הדרישה הקלורית שלהם ןדרישת החלבון והשומן שלהם היא גבוהה יותר משל כלבים גדולים. בגלל חילוף החומרים המהיר, גורים מגזע קטן נמצאים בקבוצת סיכון

כלב מגזע קטן צריך יותר חלבון ושומן ביחס לגודל

להיפוגליקמיה (תת סוכר בדם), לכן מאוד חשוב לספק להם הרבה ארוחות קטנות לאורך היום. גם בבגרותם הדרישה התזונתית שלהם גבוהה יותר (ביחס למשקל כמובן) לעומת כלבים גדולים. גזע קטן נחשב "סניור" בערך בגיל 10.

גזעים בינוניים:

כלבים אשר משקלם בבגרותם הוא 10-25 ק"ג. נחשבים לגורים בגדילה עד גיל שנה בערך. הדרישה התזונתית בשלב הגורות גדולה יותר משל כלב בוגר. חשוב לתת תזונה מאוזנת ולא להעמיס בתוספים מיותרים אשר יוצרים חוסר איזון בגדילה. גזע בינוני נחשב "סניור" בערך בגילאים 7-8.

גזעים גדולים:

כלבים אשר משקלם בבגרותם הוא 25 ק"ג ומעלה. נחשבים לגורים בגדילה עד גיל שנה\שנה וחצי. רבים טועים וחושבים שגור מגזע גדול זקוק להמון חלבון, שומן, סידן וכו', ההיפך הוא הנכון, קצב חילוף החומרים שלהם נמוך יותר משל גזעים קטנים והדרישה הקלורית שלהם נמוכה יותר ביחס למשקלם. עודף חלבון יגרום לגדילה מהירה מידי על שלד לא חזק ולא מפותח מספיק. עודף סידן יגרום לעיוותים במבנה השלד. גזעים גדולים נחשבים ל"סניור" בערך בגיל 6.

גזעים ענקיים:

כלבים אשר משקלם בבגרותם הוא 45 ק"ג ומעלה. נחשבים לגורים בגדילה עד גיל שנתיים. לגור מגזע ענק אסור לגדול מהר מידי! כלבים מגזע ענק נמצאים בקבוצת סיכון לבעיות מפרקים ובעיות אורטופדיות, המזון חייב להיות מאוזן על מנת להבטיח התפתחות תקינה של כל האיברים בצורה מסונכרנת אחד עם השני. מזונם מופחת בשומן, סידן, זרחן וויטמין D. גזעים ענקיים נחשבים ל"סניור" בערך בגיל 5.

לגור מגזע ענק אסור לגדול מהר מידי!

איך לקרוא את רשימת הרכיבים?

בתווית המזון מופיע מידע לגבי רכיבי המזון אשר שימשו בייצורו. רכיבי המזון רשומים בסדר יורד על פי תכולתם היחסית במשקל המוצר, מהתכולה הגדולה לתכולה הקטנה ביותר. כלומר, הרכיב שכמותו במוצר היא הגדולה ביותר יופיע ראשון ברשימת הרכיבים, והמרכיב שכמותו היא הקטנה ביותר, יופיע בה אחרון. נראה פשוט ומובן? אז זהו שלא תמיד. חברות ייצור המזון משתמשות בכל מיני "טריקים" על מנת לייצר אשלייה של מזון איכותי יותר ממה שהוא בפועל (כל חברות המזון, כולל של בני אדם…), לכן כדאי שתדעו איך "לקרוא בין השורות".

דבר ראשון, צריך שתדעו שרשימת הרכיבים שרשומה על השק היא של הרכיבים לפני הבישול של המזון. מה זה אומר? שאם רשום שהרכיב הראשון זה 50% עוף, קחו בחשבון ש70% ממשקל העוף זה מים, ולאחר הבישול של המזון נשאר בשק הרבה פחות מ50% עוף.

עוד דרך שחלק מהחברות משתמשות בה על מנת "לתעתע" אותנו היא פירוק רכיבים. הכוונה היא שבאותה רשימת הרכיבים נראה מוצרים כגון: בשר עוף, חיטה, קמח חיטה, סובין חיטה. שלושת רכיבי החיטה הם למעשה אותו המוצר ואם לחבר את המשקל שלהם בסופו של דבר יתכן שהחיטה היא הרכיב הראשון באותו המזון.

הסכנה בעודף חלבון, עודף חלבון=עודף חומציות

אחד המדדים החשובים והלא מדוברים במזון של הכלב הוא רמת ה-PH, רמת חומציות אופטימלית לכלב היא 7-7.5. כאשר התזונה היא חומצית מידי, הגוף יכפר על החומציות הזאת בין היתר בעזרת פירוק סידן ומגנזיום מהעצמות. כאשר הגוף חומצי מידי, הוא חשוף הרבה יותר למחלות וקשה לו יותר להילחם בהן (מאמר של חברת Hills על עודף חלבון). אחד האיברים הנלחמים בחומציות יתר אלה הן הכליות, לכן תזונה חומצית (תזונה עתירת חלבון) עלולה לגרום למספר בעיות בדרכי השתן. בשר, הרכיב המאוד נפוץ וחיוני בתזונת הכלב, הוא גם רכיב מאוד חומצי, לכן אין צורך שתגזימו בכמויות הבשר בתזונת הכלב ורצוי שרשימת הרכיבים תכלול גם רכיבים בסיסיים\בעלי חומציות נמוכה אשר יעזרו לכלב לנטרל חומציות.

דוגמא לרכיבים בסיסיים/בעלי רמת חומציות נמוכה: אורז חום, דלעת, סלק, קינואה, כוסמין, פשתן (שמן פשתן), דוחן, בטטה.

יש דבר כזה: יותר מידי חלבון.

דוגמא לרכיבים חומציים: בשר, אורז לבן, חיטה, תירס, שעורה, פירות מיובשים.

לגוון או לא?

בקצרה? כן (למאמר בנושא).

בהרחבה, זאת אחת הטעויות הנפוצות שעושים בעלי הכלבים ולא באשמתם. במשך הרבה זמן טיפטפו לנו שכלב צריך לאכול אותו דבר, ששינוי ייגרום לבעיות, לשילשולים, לאלרגיות וכו'. היום אנחנו כבר יודעים שזה מיתוס ושאפילו ההיפך הוא הנכון. נכון שמזון איכותי לכלבים מכיל את התערובת הנכונה של מרכיבים כדי לענות על הצרכים התזונתיים של הכלב שלך, אבל הדעה הרווחת כיום היא שאכילת אותו מזון כל יום במשך שנים על גבי שנים עלולה להגביר את הסיכון שהכלב ייפתח אי סבילות למזון שאותו הוא אוכל. כאשר אתם משנים ומגוונים את תזונת הכלב, אתם גם מגדילים את טווח הרכיבים התזונתיים, ובנוסף אתם עשויים להפחית את הסיכון לפתח רגישויות למזון בשלב מאוחר יותר בחיים. אין צורך לשנות לחלוטין את סוג המזון, ניתן לעשות רוטציה באותו המותג בין מקורות חלבון שונים. כמובן שצריך לעשות את זה בצורה נכונה והדרגתית, וזה לא מתאים לכל הכלבים. תמיד רצוי להתייעץ עם איש מקצוע מהתחום.

אז בקיצור, מה וכמה לתת?

סליחה מראש, אבל אין לנו תשובה חד משמעית. קשה עד בלתי אפשרי לתמצת באחוזים כמה חלבון\שומן\סידן וכו' כל סוג של כלב צריך מכיוון שהערכים משתנים ביחס של האחד לשני. למשל, מזון יכול להיות עתיר בחלבון ומופחת בפחמימות ולכן אי אפשר לקבוע כמה אחוז חלבון כלב מסויים צריך לאכול. קיימת טבלת ערכים תזונתיים מומלצים של מועצת המחקר הלאומית (האמריקאית) של תזונת כלבים (AAFCO).

"אז מה וכמה אני צריך לאכול?"

הטבלה מספקת ערכים תזונתיים מינימליים לגור ממוצע וכלב בוגר ממוצע.

חשוב להדגיש כי לעיתים יש מקרים הדורשים התערבות וטרינרית, לפעמים מצב של "הכלב לא אוכל" נובע ממחלה או בעיה וצריך להיות ערניים לרמזים למצב כזה (למאמר שלנו "כלב בררן"). אם הכלב משלשל מעל כמה ימים ללא שום שיפור, לא אוכל אחרי ניסיונות של החלפת מזון (והכלב אינו מקבל מזון ביתי), הכלב מסרב לחטיפים האהובים עליו, יש שינוי התנהגותי אצל הכלב, הקאות חוזרות, עליה או ירידה במשקל ועוד. בכל מקרה שמשהו נראה לא תקין כדאי לקחת את הכלב לבדיקה וטרינרית ולשלול מצב רפואי.

*המאמר הוא בגדר המלצה בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ מקצועי.

שתף מאמר זה ב-

אולי יעניין אותך גם: