בלוג מאמרים

כיצד לאבחן חרדת נטישה אצל כלבים

המונח חרדת נטישה מוזכר יותר ויותר בכל שנה, וזאת משתי סיבות עיקריות:

1. אופן החיים האורבני תורם להתפתחות התופעה אצל כלבים בעלי נטייה גנטית שעברו טראומה הקשורה להפרדה מהאם, וכמובן אצל כלבים אשר חוו נטישה אמתית.

2. אבחון שגוי של התופעה ובלבול של כלב משועמם ש"מפרק" את הבית עם כלב חרדתי.

אז איך מאבחנים חרדת נטישה בכלבים ואיך אפשר להבדיל בוודאות בין שני המקרים?

ראשית כל חשוב להבין את המונח עצמו: באנגלית חרדת נטישה נקראת Separation Anxiety, כלומר – החרדה קשורה להפרדות  ולקושי להיות לבד. כלב שסובל מחרדת נטישה הוא כלב שכאשר משאירים אותו לבד יעשה הכל כדי לחבור מחדש לבעלים. הכלב חווה תחושה חזקה של מצוקה. כלבים הסובלים מחרדת נטישה יעשו נזקים מאוד מוכוונים ליציאה מהבית – כרסום דלתות וקירות, נזקים לחלונות וכו'. הם יכולים לגרום נזקים נוספים לבית אך ההתמקדות שלהם היא בניסיון לצאת החוצה.

תסמין נוסף נפוץ מאוד לחרדת נטישה היא נזק עצמי הנובע מלחץ קיצוני. כלב חרדתי מסוגל לכרסם את עצמו ולגרום לפציעות חמורות כשהוא נמצא לבד בבית. כמובן שלא הכל שחור ולבן. בין הכלב ה"קלאסי" שיש לו חרדת נטישה ולכלב נורמלי ששמח להשאר לבדו בבית יש עוד מקרים רבים. נפוץ מאוד לראות כלבים עם חרדה מסוימת בקשר לעזיבה אך אין מדובר בחרדת נטישה. מקרים אלו מאופיינים בחוסר מנוחה, הרס (לא תמיד), יללות או נביחות לפרקי זמן משתנים וניסיונות בריחה כדי להצטרף לבעלים.חרדה קלה עלולה להתפתח לחרדה רצינית ולכן מומלץ לטפל בכלב ברגע שמבחינים בקושי כלשהו להישאר לבד. אם אינכם בטוחים אם כלבכם חרד להיות לבד או סתם נהנה לפרק את הספות ולנבוח כשאתם לא נמצאים – השאירו מצלמה המתעדת את התנהגותו. אבחון של חרדת נטישה מתבצע מול מטפל התנהגותי ובעזרת סרטוני וידאו של הכלב.

ומה עושים אם כלב שמח מפרק את הרהיטים כאשר אנו לא בבית?

במקרים של חרדה קיצונית ניתן להעזר בטיפול תרופתי – אך ורק לאחר פגישה עם וטרינר התנהגותי. אם צילמתם את כלבכם וגיליתם שהוא שמח לחלוטין ופשוט "מבלה" עם הרהיטים והנעליים אתם צריכים לפנות לכיוון אחר לחלוטין: הוצאת אנרגיה נכונה, ניהול סביבתי של הבית (תיחום, סגירת דלתות…) ולמצוא לו תעסוקה מתאימה, עצמות לעיסה, משחקים וצעצועי האכלה.

דיקלה איילון היא מאלפת כלבים מנוסה, לשאלות נוספות – מוזמנים לבקר באתר האינטרנט שלה.

שתף מאמר זה ב-

אולי יעניין אותך גם: