בלוג מאמרים

איך לדאוג לחתול בחורף

החורף מתחיל ומביא איתו את הגשם, הרוח, הסופות ו… גם את מיצי שנזכר פתאום שיש לו בית חם ואוהב 🙂 החתול בחורף מבלה יותר זמן בבית והוא אוהב כירבול טוב מתחת לשמיכי בדיוק כמונו. למרות הכיף הגדול, צריך להבין שלחתול יש צרכים מסויימים ורצוי לוודא שהסביבה הביתית עונה על הצרכים האלה. אז מה החתול צריך בחורף? ואיך תספקו לו את זה? שילבנו כוחות עם ווטרינר על מנת להכין את המאמר שיעזור לנו לדאוג לחתול בחורף.

איך לעשות את זה נכון ע"פ וטרינר

הוטרינר ד"ר דור שוורץ ממרפאת וט-פט בנימינה הכין עבורנו הנחיות מקצועיות שבעזרתן נוכל לדאוג בצורה נכונה לחתול שלנו:

"ראשית, אתחיל בכך שניתן לגדל חתולים בריאים בבית בלבד, בחצר בלבד או בשילוב של שניהם. כאשר בוחרים שיטת גידול מסוימת, חשוב להכיר את יתרונותיה וחסרונותיה ולהפעיל שיקול דעת, בהתאם למאפייני החתול (גזע, גיל, מצב בריאותי וכד') ומאפייני המשפחה המגדלת והיכולת לספק תנאי מחיה נאותים.

ישנן תפיסות שגויות רבות לגבי חתולים החיים בבית בלבד. דוגמאות נפוצות הן התפיסה על פיה חתול בית אינו צריך לקבל טיפול מונע לטפילים, דוגמת פרעושים וקרציות (לקריאת המאמר של "הכל לכלב ולחתול" על טיפול בטפילים *טיפול נגד טפילים הוא טיפול תרופתי ויש לעשות זאת תוך התייעצות עם גורם מקצועי), או חיסוני שגרה. תפיסה זו אינה נכונה, כיוון שגם חתול החי בבית בלבד, חשוף לטפילים ממקור סביבתי (מכרסמים, קיני ציפורים וכד') ולהדבקות במחלות זיהומיות, ע"י הכנסת אותם מזהמים על ידינו או רגלינו (נעליים, בגדים וכד'). בעניין זה, חשוב לזכור כי חתולי בית רבים בישראל, מקורם בחתולי חוץ שאומצו בגיל צעיר. לעיתים קרובות, גורי חתולים אלה נדבקו בהיותם גורים במחלות היכולות להישאר במצב נשאות, דוגמת וירוס ההרפס של חתולים (FHV-2). על כן, חשוב להקפיד על שגרת טיפולים מונעים (חיסונים, טיפול מונע לתולעי מעיים וטיפול כנגד טפילים חיצוניים) גם בחתולים החיים בבית בלבד. באשר להזנת חתולי בית, חשוב לבחור מזון מסחרי איכותי, התואם את גיל החתול ומצבו הבריאותי. כמות המזון נקבעת ע"פ סוגו ומשקל החתול ומופיעה בד"כ בגב שק האוכל כטבלת הזנה מומלצת. חתולים בטבע אוכלים מספר מנות קטנות ביום (על כל 10 ניסיונות טריפה, הצלחה אחת), לכן מומלץ לספק מספר ארוחות קטנות במהלך היום, כאשר באופן אידיאלי, מומלץ להאכיל בצורה המצריכה מהחתול פעולה אקטיבית."

גם חתול שלא יוצא החוצה חייב לקבל את כל החיסונים וטיפול נגד טפילים

הוטרינר ד"ר דור שוורץ מסביר כי ישנם יתרונות וחסרונות בגידול חתולים בבית בלבד לעומת בחצר

"במחקרים שונים, נבדקו גורמי הסיכון השונים בשיטות גידול אלה. גורמי הסיכון הנפוצים בגידול חתולים בחוץ הם הדבקות במחלות זיהומיות, פגיעת רכב, פגיעה ממקור אחר (מריבה בין חתולים או בע"ח אחרים), חשיפה לרעלים שונים (רעל עכברים, ריסוס נגד פרעושים). לעומת זאת, לגידול חתולים בבית בלבד גורמי סיכון רבים גם כן, הכוללים מחלות דרכי שתן תחתונות (דלקת סטרילית של שלפוחית השתן, אבנים בדרכי השתן), עודף משקל, סכרת, דלקות בחלל הפה, חשיפה לרעלים ביתיים (חומרי ניקוי, צמחי רעל וכד'), עישון פסיבי ועליה בסיכון לפתח גידול סרטני, בעיות התנהגות ובעיות עור שונות. בחלק גדול מגורמי התחלואה של חתולי בית, ישנו מרכיב של סטרס (לחץ נפשי) המעודד את התפתחות המחלה ומגביר את חומרתה."

הדרך המומלצת למזעור הסיכון בגידול חתולים בבית

"היא על ידי מתן מענה מיטבי לצרכי החתול ויצירת סביבה עשירה המאפשרת לחתול לבטא את התנהגותו הטבעית. חתולים הם בעל חיים טורף מצד אחד, אך גם נטרף מהצד השני. עובדה זו מעלה את הצורך לספק את היכולת לבטא התנהגות טריפה (ע"י משחקים או האכלה בכלים המצריכים פעולה אקטיבית להוצאת המזון) וכן לספק מקומות מסתור, במפלסים שונים ברחבי הבית. מקומות המסתור מאפשרים לחתול לבטא התנהגות טבעית של "התבוננות במתרחש מגבוה" וכן מקום בטוח למנוחה. במידה ומגדלים מספר חתולים באותו בית, חשוב ביותר להקפיד שלכל חתול יהיה כלי אוכל משלו, כלי מים משלו וארגז צרכים משלו (מספר הארגזים= מספר החתולים + 1), את כלי האוכל והמים יש לנקות במים וסבון לפחות אחת לשבוע. את ארגז הצרכים יש לנקות בסמוך ככל הניתן לאחר מתן הצרכים, או לפחות פעם ביום. כמו כן, יש להקפיד על אוורור ארגז הצרכים. במקרה של ארגז סגור במכסה, אני ממליץ להכניס את הראש לתוך הארגז ולספור עד 10. אם תוך מספר שניות ישנה תחושת חנק וצריבה בעיניים, סימן שהארגז אינו מאוורר והחתול עלול שלא להיכנס אליו." (לקריאת המאמר של "הכל לכלב ולחתול" על סוגי חולות וארגזים)

עמוד גירוד לחתול

הוטרינר ד"ר דור שוורץ מוסיף ומסביר ש: "מומלץ לספק לחתולים משחקים המדמים תנועת טרף מהירה, הניתנים לתפיסה עם הפה, סחיבה והעפה באוויר. חתולים מטבעם מסתירים סימני תחלואה. חתולים החיים בבית, מפגינים סימני תחלואה בצורה הנתפשת לעיתים קרובות כבעיה או סימן התנהגותי בלבד. סימנים המחשידים לבעיה רפואית בחתולי בית כוללים מתן שתן מחוץ לארגז הצרכים או כניסה ויציאה מרובים מארגז הצרכים, לעיתים בליווי יללות, ירידה בתדירות טיפוח הגוף (פרווה מדובללת) שינוי בצריכת מזון ומים, שינויים בפעילות או בהרגלי השינה, שינויים באינטראקציה עם יתר חתולי הבית ועוד.

לסיכום, ניתן לגדל חתולים בריאים פיזית ונפשית בשיטות גידול שונות, ע"י הבנת הצרכים הפיסיולוגיים וההתנהגותיים של בעל החיים ויצירת סביבת חיים מתאימה. ניתן להיוועץ עם הרופא המטפל בכל נושא הקשור בגידול בעל החיים ובמידה ועולה חשד לבעיה או מחלה כלשהי."

איך לספק גירוי מנטלי לחתול הביתי

לאחר שקיבלנו את כל ההוראות המעולות של הוטרינר ד"ר דור שוורץ, לנו נשאר רק לדאוג לאקססוריז!

קודם כל, השיטה הכי טובה והכי פשוטה זה להקדיש זמן ללשחק עם החתול כשאתם נמצאים בבית. חכת משחק זה המוצר הכי בסיסי והיא מספקת מענה מעולה ליצר הציד של החתול. לשעות שהחתול נמצא לבד, דאגו לו לצעצועי תעסוקה וחשיבה. בחנויות שלנו תוכלו למצוא מגוון רחב של צעצועי תעסוקה וכמובן נעזור לכם לבחור את מה שהכי יתאים לחתול שלך.

משחק חכה לחתול וצעצועי תעסוקה וחשיבה

בנוסף חתולים ממש אוהבים לעשות "אמבטיית שמש"! דאגו למקום מרבץ גבוה ונגיש לחלון וככה תספקו לחתול פינה מושלמת שבה הוא יוכל להעביר אפילו שעות. אין לכם מקום? יש לנו פיתרון! מיטה מיוחדת שנצמדת בעזרת וואקום לחלון!

מיטה לחתול שנצמדת בוואקום לחלון! פיתרון מושלם למקום מרבץ אידיאלי לחתול!

אז כל מה שנשאר לכם זה להינות מהערבים הגשומים אל מול סרט טוב מכורבלים תחת שמיכה עם החתול! לגבי כל השאר, אנחנו פה!

*המאמר הוא בגדר המלצה בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ מקצועי.

שתף מאמר זה ב-

אולי יעניין אותך גם: