בלוג מאמרים

בריאות הפה של חיות המחמד שלנו

המודעות לחשיבותה של הגיינת הפה שלנו באה לידי ביטוי בצחצוח יום יומי ובטיפולי מניעה אצל רופא השיניים. לעומתנו, חיות המחמד שלנו, לא רק שאינן מודעות לצורך בשמירה על הגיינת חלל הפה, הן אף נקלעות לסיטואציות המסבות להן לא פעם נזק בריאותי של ממש.

בשל היותו של הפה תחילתה של מערכת העיכול, הרי שהוא בבחינת שער כניסה לעולם ומשום כך הוא מזמן לא מעט מחלות. ניתן לומר, כי מדובר במערכת אשר לה השלכות רבות על מצבה הבריאותי של החיה, ועל כן הצורך לשמור על הגיינת הפה היא משמעותית לא פחות משמירה על זו שלנו.

מחקרים של איגוד רופאי השיניים לחיות בית בארצות הברית העלו, כי החל מגיל 3, סובלים 80% מן הכלבים ו-70% מן החתולים מבעיות שיניים וממגוון של מחלות בחלל הפה בדרגות חומרה שונות. אך בעוד ששמירה על בריאות דנטאלית בקרב בני אדם כרוכה בחינוך להיגיינה אישית, הרי שבכל הנוגע להיגיינת הפה של חיות המחמד שאינן מסוגלות ללמוד כיצד לעשות זאת, החינוך לשמירה על ההיגיינה עבורן מתחיל בבעלים שלהן.

לרשותם של בעלי החיות עומדות דרכים רבות ומגוונות שיאפשרו להם לסייע לחיית המחמד שלהם לשמור על חלל פה בריא כבר עם התחלפותן של שיני החלב ובקיעתן של השיניים הקבועות, תהליך המתחיל בגיל 3 חודשים לערך, ומסתיים עד גיל חצי שנה. על ידי יצירת הרגלי הגיינה כחלק משגרת היום, ניתן לסייע במניעתן של בעיות עתידיות. מחלות בחלל הפה משפיעות לא רק על בריאות השיניים , אלא עלולות להשפיע על איברי הגוף השונים על ידי חדירתם של חיידקים למחזור הדם ופגיעה בלב ובכליות. אם כן, השמירה על ניקיונו של חלל הפה חייב להפוך לחלק משגרת היום, הן בקרב חיות המחמד והן בקרב בעליהן.
כאשר מתעוררות בעיות, חשוב לדעת לשים לב לתסמינים הנלווים לתופעות, כדי לטפל בהן בהקדם ולמנוע הזנחה שתדרדר את המצב הבריאותי של החיה.

קיימים מספר סימנים האופייניים למחלות פה, כאשר ריח רע הנודף מפיה של החיה הוא אחד הבולטים שבהם. סימנים אחרים הם ויזואליים יותר, ומצריכים מן הבעלים תשומת לב לשינויים בחלל הפה של החיה: אדמומיות ונפיחות של החניכיים או גידולים בהן, שיניים שבורות או שכבה של אבן שן. שינויים התנהגותיים מחייבים אף הם בדיקה של חלל הפה, כגון שינויים בהרגלי האכילה, כגון סירוב לאכול מזון יבש, ואף ביטויים של כאב בזמן האכילה. אם חיית המחמד שלכם מפגינה את אחד מן הסימנים שצוינו לעיל, מומלץ לפנות מיד לווטרינר

שתף מאמר זה ב-

אולי יעניין אותך גם: